Lofoten och Abisko

Gjorde en tvåveckors bilsemester upp till Lofoten och Abisko i slutet av juli 2015. Lofoten var helt fantastiskt och definitivt en plats jag vill besöka fler gånger.

Runde 2014

Åkte på bilsemester en vecka till Runde i somras. Det blev lite av en välbehövlig vilosemester så det fanns inte riktigt någon ork att försöka få till några fantastiska bilder. Men roligt var det! Bodde i en stuga på fina Goksöyr Camping och såg massor av fåglar.
Det finns en risk att några bilder är överskärpta. De ser ok ut på min ena skärm, men lite underliga på den andra.

Västernorrland

Bilder från Västernorrland.

Blommor och andra växter

Lite blommor och andra växter.

En gnistrande morgon

Bilderna är tagna en sommarmorgon på Fjärås Bräcka. Solen gick upp över Lygnern och fick daggen att gnistra.

England

Bilderna är tagna under en veckas vistelse i England våren 2011. Undersökte kung Arthurrelaterade platser i Somerset och Cornwall för min D-uppsats och passade på att fota lite samtidigt.
Det var en spännande resa i historiens, myternas, legendernas och litteraturens fotspår. Vi hyrde bil vid Heathrow och körde mot Somerset och Glastonbury. På vägen stannade vi vid Stonehenge och på kvällen kom vi fram till lilla Glastonbury i Somerset. Där besökte vi Arthurrelateradeplatser som Glastonbury Tor, Glastonbury Abbey och Cadbury Castle. Alla dessa är ju även historiska platser vilket gör det extra spännande. Sedan åkte vi vidare till Cornwall via Dartmoor och på vägen stannade vi i Princeton vars fängelse figurerar i Baskervilles hund (Sherlock Holmes). I Cornwall bodde vi vid Tintagel och besökte Tintagel Island, utforskade omgivningarna. Slaugther Bridge och Dozmary Pool har också Arthurkopplingar så dit åkte vi också. Och när vi ändå var där såg vi till att stanna vid hemsökta Jamaica Inn på Bodmin moor. Vi var där i april och hade fantastisk tur med vädret, solen sken nästan hela tiden och det var över 20 grader varmt vissa dagar. Lite Englandsdimma fick vi dock som tur var.

Frihamnen - kvällsbilder

De är ganska lika, bilderna, men jag kanske plockar bort nån om ett tag.

Grindelwald

Här är bilderna från en vecka i schweiziska Grindelwald sommaren 2012. Byn ligger nedanför Eiger och även toppar som Mönch och Jungfrau finns i området.

HDR-bilder

Här var det HDR-bilder, mest landskapsbilder och så en från London.

Hong Kong

Bilder från en 11 dagars vistelse i Hong Kong.

Natur/landskap

Lite olika platser. Mestadels från trakterna i Kungsbacka kommun/Västkusten, och så några från utlandet också.
Vissa bilder är manipulerade i efterhand.

Norrlandsresan

Här finns några bilder från resan till Norrland. Falun-Sundsvall-Ragunda-Östersund-Orsa-Mora.

Olika småkryp

Gräshoppor, bönsyrsor, skalbaggar m.m.

Rocky Mountains

Sommaren 2010 åkte jag till västra Kanada. Bodde några dagar i Vancouver och körde sedan bil till Lake Louise och bodde där i 7 nätter. Tillbaka till Vancouver i några dagar och sen hem.
Det var en underbar semester och vi såg massor av djur. Hela 12 björnar!! 11 var svartbjörnar (inklusive en mamma med två ungar) och en var en grizzly. Tyckte inte att någon av björnbilderna blev någon höjdare fotomässigt så lägger några såna bilder i bloggen istället för dem som vill se.

Rocky Mountains revisited

Bilder tagna kring Jasper, Lake Louise, Banff och Dinosaur Provincial Park, juni 2011.

Rocky Mountains re-revisited

Bilder från min tredje resa till västra Kanada och Klippiga Bergen. Precis som tidigare resor körde vi bil, men den här gången från Calgary till Lake Louise och Banff (med kort besök i Jasper), ner till Waterton Lakes National Park (med besök vid Head-Smashed-In Buffalo Jump), därifrån via Writing-On-Stone till Brooks. Från Brooks blev det turer till Cypress Hills Interprovincial Park, Drumheller och Royal Tyrrell Museum of Paleontology och så Dinosaur Provincial Park. Mesta tiden var alltså i Alberta, men var inne lite snabbt i British Columbia och Saskatchewan också.

Skottland

Från en resa till Skottland en vecka i juni 2010.

Stockholm

Var på Fotomässan i Stockholm 2011. Fick inte tagit så mycket bilder, men här några i alla fall.

Svartvita landskap

Lite experiment med olika svartvita bilder. Har använt Silver Efex Pro 2 och provat mig fram med olika inställningar.

Svartvitt m.m. från New York

Rotade fram lite kompaktkamera-bilder från 2005 och konverterade till svartvitt.

Umeå

Bilder från trakterna kring Umeå.

Vatten

Lite vattenbilder åt det abstrakta hållet.